International konference: Teknologien bør også understøttes i (videre)uddannelse af sundhedspersonalet.

26.-30. August 2017 tog Sarah Bach Munkholm, Ejer og grundlægger af MyMedCards og læge, til Helsinki for at deltage i en international konference kaldet AMEE(http://amee.org) med henblik på at lære og få nyt inpspiration til MyMedCards konceptet og netværke. Desuden skulle Sarah også præsentere et videnskabeligt studie, som er blevet udarbejdet omkring brugen af MyMedCards blandt yngre læger. Over 3700 sundhedsprofessionelle fra over 90 lande deltog i konferencen. I det følgende vil Sarah give nogle af pointerne videre fra konferencen, som kan gavne Welfare Techs medlemmer. 

Skrevet af Sarah Munkholm 30. august 2017.

1. Brugen af sociale medier er stærk stigende – Hvad betyder det for sundhedsvæsenet?

Facebook, Instagram, Twitter og de andre sociale medier fylder mere og mere i vores dagligdag, hvorfor de også pludselig indgår på studiet og i vores arbejdsdag. Nogle snakker om afhængighed, falsk socialsamvær mens andre snakker om øget socialisering.

Uanset hvad skal man som sundhedsvæsen og sundhedsuddannelser have fokus på disse medier, da man ikke kan udgå deres indvirken.

Flere postere til AMEE omhandlede klinikere og studerendes brug af sociale medier på forskelligevis. Medierne blev brugt til alt lige fra kommunikationsredskab mellem medarbejdere og medstuderende, deling af noter og dokumenter til mere forundrende brug med posting af opslag med omtale og billeder af patienter.

Særligt en poster gjorde indtryk på mig. Det var et studie som havde lavet en hel simpel søgning på Facebook og fundet opslag der relaterede sig til patienter. Her fandt de 6 helt forfærdelige resultater. Her poster sundhedsprofessionelle højt fortrolige oplysninger på Facebook og tror ingen andre ser det end ens venner. Det er yderst foruroligende, at man ikke som sundhedsprofessionel har evnen til at tænke et skridt længere.

Til denne problemstillinger kom der flere løsninger på bordet ved diverse workshops og postersessioner:

  • Udarbejdelse af en guideline til alle sundhedsprofesionelle om brug af socialemedier og smartphones i det hele taget
  • Workshop med introduktion samt belysning og diskussion af hvad der er rigtig og forkert. (Studie fra Spanien (se billede 1): Et studie fandt, at studerende som der havde modtaget et online kursus i højere grad vidste at sociale medier kan have negativ indflydelse på deres karriere)

Derfor vi bestemt, at vi vil samle alt den viden vi har og har tilegnet os via diverse konferencer, artikler mv og udarbejde en lille workshop om dette online til brug for alle sundhedsprofessionelle. Hvis dette kunne have interesse eller du har ideer til dette, så skriv endelig til mig.

2. App Junglen

Der er utrolig mange apps derude, hvilket kan være en kæmpe jungle af finde rundt i for klinikere såvel som undervisere. Hvilke er anvendelige for sit område, hvilke har den rette kvalitet, hvem står bag, bliver de vedligeholdt, hvilke indeholde de rette informationer mv. Det samme føler jeg selv og på trods af at man søger efter specifikke funktionaliteter på fx App Store og Google, så finder man sjældent de rigtige, før man høre det fra en kollegaer eller lignende.

Derfor vil jeg nu begynde at samle nyttige app til sundhedspersonalet på vores hjemmeside, som jeg høre om rundt omkring og som jeg mener har den rette kvalitet.

Jeg har allerede en lang liste her. Kom gerne med yderligere forslag og skriv til os, hvis du finder nye. Så kan vi sammen få lavet en lille database af særligt nyttige apps.

3. Smartphone kan være et helt unikt redskab i læring og kompetenceudvikling

Smartphones bliver brugt mere og mere som et undervisningsredskab også indenfor sundhedsområdet. I en travl hverdag med bred geografisk placering er det en udfordring af få samlet folk til kompetenceudvikling og undervisning, hvortil smartphones er et unikt og selvskrevet værktøj.

Men med de mange muligheder, som apps og andre redskaber på telefonen byder på, kan man i langt højere grad anvende det i undervisningen.

Brug fx Socrative til at stille spørgsmål inden man kommer på kursus/ til undervisning, for at få aktiveret hjernen inden ankomst eller lav et lille afstemning med Kahoot.it undervejs for at sætte lidt gang i konkurrencegenet. Der er mange andre redskaber, men fælles for dem allesammen er, at de virkelige kan pifte en undervisnings seance op og endda gøre den uafhængig af tid og sted.

Læs hvordan du kan inddrage MyMedCards i undervisningen.

4. Smartphones og patientrelationer

Brug af smartphone og apps foran patienter bliver gang på gang nævnt som en kæmpe udfordring, hvilket også blev pointeret i vores studie. Dog fortalte to studerende fra Manchester, som en deres studie havde fået udleveret en ipad hver, at med rette guidelines fra sin tilhørende institution og kommunikation med omgivelserne, så var det intet problem. Desuden nævnte de tilmed den effekt som et påsat logo på bagsinden af deres udleverede iPad havde, da patienter derved vidste, at det ikke var et privat redskab. Det glædede mig at høre, at det var den samme teori vi havde, da vi bestilte vores antibakterielle covers med logo på (læs mere om dise her).

5. Læring generelt går så stærkt – måske for stærk

Paul Sahlberg er Finlands guru indenfor undervisning dog primært indenfor indskolingen, men samme teorier kan overføres på hvilket som helst undervisningsområde. Paul lavede en parallel sammenligning med vores samfunds pacing og ændring af “pitch stop i formal 1”. Tiden hvor en formel 1 bil er i pit stop fra ændret sig fra over 1 minut i 1930’erne til nu kun at være max 2 sekunder.

Slides fra oplægget her: https://pasisahlberg.com/wp-content/uploads/2013/07/AMEE-Talk-2017.pdf

6. Pechakucha: Ny præsentationsform kan sætte lidt liv i tingene

På AMEE bliver der præsenteret på en special præsentationsform kaldet, Pechakucha. Det går ud på at man præsentere 20 elementer/slides, hvor der bruges præcis 20 sekunder per element. I alt en præsentationstid på 6 minutter og 40 sekunder pr. person. Det går at man fatter sig i korthed og inden præsentationen tænker på at få de vigtigeste pointer ud og ikke alt det fyld som ofte er det som gør en præsentation “kedelig” og uinteressant.

Dog så vi en del på AMEE med svingende kvalitet, da nogle blot læste og eller talte så hurtigt at man ikke kunne følge med.

Læs mere her: https://da.wikipedia.org/wiki/Pecha_kucha

7. Vi lærer forskelligt

Det kommer ikke bag på nogen at vi lære forskelligt, men jeg synes lige at i bør se denne video, som jeg har taget af en meget illustrativ poster omkring de forskellige læringstyper.

Tilbage

GET A DEMO

Vil du gerne se og høre mere om MyMedCards? Så kan du her anmode om en demonstration af vores løsninger. Du bestemmer hvor detaljeret du ønsker det og det kan udfæøres vi som et fysisk møde eller virtuelt. Vi glæder os til at vise dig, hvad hvordan vores løsning kan hjælpe dig.